PLACES EXHAURIDES. TORNAREM A OBRIR MATRÍCULA AL GENER.

Tot allò que volies escriure i mai havies gosat començar, ara ho podràs fer. El proper setembre obrirem un nou trimestre del Taller de relat curt de l’Obaga per engrescar tots els qui vulgueu iniciar-vos en l’escriptura de contes. Volem que aquest taller us ofereixi un seguit d’eines i una guia útil per aprendre les bases del gènere i us permeti concretar les idees que segur teniu en bons relats.

I, per damunt de tot, obrim un espai de trobada per gaudir d’un gènere que ens apassiona, convençuts que el plaer de la literatura es multiplica per mil i ens enriqueix quan el compartim sense complexes.

El proper dimarts 8 de setembre a les 19h farem una sessió informativa per explicar-vos els detalls del curs i establir els horaris.

Podeu posar-vos en contacte amb nosaltres al T. 618985752 o al correu electrònic obagallibreria@gmail.com

TALLER DE RELAT CURT OBAGA

Durada:  trimestral

Un dia a la setmana (sessió de 1'5h)

Preu: 100 euros

Objectiu: proposar eines i estratègies per a començar a escriure relats curts.

Metodologia: lectura i anàlisi de contes claus del gènere i pràctiques d’escriptura a partir d’exercicis específics i de les pròpies idees dels alumnes.

Programa

0-Què és un conte? Consideracions prèvies i conceptes bàsics.

1-Una mirada a la gènesi i història del conte: de Poe i Txejov a Borges, Quiroga, Cheever, Carver i Víctor Català i Monzó i Pàmies i Lydia Davis...

2-Què volem narrar i per què. La història i el tema. Conte de situació (un sol fet central i un sol temps: present) o conte d’evolució (concatenació de fets i temps diferents). La feina prèvia abans d’escriure (recopilació dels fets, de la informació, la importància dels detalls, tria dels personatges. Menys és més).

3-Per on començar. Escollir el temps narratiu (igual o diferent que el temps cronològic), escollir el narrador (intern o extern), escollir el to (elevat, metafísic, heterodox, innocent...), escollir la posició respecte el lector (complicitat, distància...).

4-Tècniques i eines narratives: explicar descrivint o descriure explicant. L’el·lipsi. Com fer avançar l’acció. .

5-Els personatges. Sense personatges no hi ha història. Com crear-los, com fer-los versemblants, com dotar-los de vida. On ens situem respecte els nostres personatges? Quina distància/relació hi establim: subordinació, superioritat, igualtat, comprensió, crítica, compassió, sarcasme...? Diàlegs si o diàlegs no.

6-Un bon final. Final obert o final tancat. El final no és la fi. Començar pel final.

7-Escriure és saltar-se les regles.

 

Xavi Ballester (Barcelona, 1974), filòleg hispànic i escriptor. Allà on millor es mou és en les distàncies curtes: el 2010 va obtenir el Premi Casal Lambda de temàtica LGTB amb el relat «Sense llençols», i el 2012 el XV Premi de narrativa curta Tinet Ciutat de Tarragona amb el relat «Ous Ferrats» (Cossetània). El 2016 va publicar el seu primer llibre en solitari, Porexpan i polaroids (Pagès), guanyador del Premi 7lletres 2015. L’any següent va guanyar el Premi Cronoviatge de l’editorial Males Herbes per a relats de ciència-ficció. Amb el seu darrer llibre, Huir no significa nada (Milenio, 2019), ha iniciat el camí en la literatura en llengua castellana; es tracta d’un conjunt de relats que van merèixer la Menció especial del XXIX Premio Gonzalo Torrente Ballester. Fou un dels impulsors de la revista literària Rosita. També podeu trobar el seus contes a www.paperdevidre.cat i a http://la-bona-confitura.blogspot.com/.

Darreres Entrades RECOMANATS